Best-selling journalist Antony Loewenstein trav­els across Afghanistan, Pakistan, Haiti, Papua New Guinea, the United States, Britain, Greece, and Australia to witness the reality of disaster capitalism. He discovers how companies such as G4S, Serco, and Halliburton cash in on or­ganized misery in a hidden world of privatized detention centers, militarized private security, aid profiteering, and destructive mining.

Disaster has become big business. Talking to immigrants stuck in limbo in Britain or visiting immigration centers in America, Loewenstein maps the secret networks formed to help cor­porations bleed what profits they can from economic crisis. He debates with Western contractors in Afghanistan, meets the locals in post-earthquake Haiti, and in Greece finds a country at the mercy of vulture profiteers. In Papua New Guinea, he sees a local commu­nity forced to rebel against predatory resource companies and NGOs.

What emerges through Loewenstein’s re­porting is a dark history of multinational corpo­rations that, with the aid of media and political elites, have grown more powerful than national governments. In the twenty-first century, the vulnerable have become the world’s most valu­able commodity. Disaster Capitalism is published by Verso in 2015 and in paperback in January 2017.

Profits_of_doom_cover_350Vulture capitalism has seen the corporation become more powerful than the state, and yet its work is often done by stealth, supported by political and media elites. The result is privatised wars and outsourced detention centres, mining companies pillaging precious land in developing countries and struggling nations invaded by NGOs and the corporate dollar. Best-selling journalist Antony Loewenstein travels to Afghanistan, Pakistan, Haiti, Papua New Guinea and across Australia to witness the reality of this largely hidden world of privatised detention centres, outsourced aid, destructive resource wars and militarized private security. Who is involved and why? Can it be stopped? What are the alternatives in a globalised world? Profits of Doom, published in 2013 and released in an updated edition in 2014, challenges the fundamentals of our unsustainable way of life and the money-making imperatives driving it. It is released in an updated edition in 2014.
forgodssakecover Four Australian thinkers come together to ask and answer the big questions, such as: What is the nature of the universe? Doesn't religion cause most of the conflict in the world? And Where do we find hope?   We are introduced to different belief systems – Judaism, Christianity, Islam – and to the argument that atheism, like organised religion, has its own compelling logic. And we gain insight into the life events that led each author to their current position.   Jane Caro flirted briefly with spiritual belief, inspired by 19th century literary heroines such as Elizabeth Gaskell and the Bronte sisters. Antony Loewenstein is proudly culturally, yet unconventionally, Jewish. Simon Smart is firmly and resolutely a Christian, but one who has had some of his most profound spiritual moments while surfing. Rachel Woodlock grew up in the alternative embrace of Baha'i belief but became entranced by its older parent religion, Islam.   Provocative, informative and passionately argued, For God's Sakepublished in 2013, encourages us to accept religious differences, but to also challenge more vigorously the beliefs that create discord.  
After Zionism, published in 2012 and 2013 with co-editor Ahmed Moor, brings together some of the world s leading thinkers on the Middle East question to dissect the century-long conflict between Zionism and the Palestinians, and to explore possible forms of a one-state solution. Time has run out for the two-state solution because of the unending and permanent Jewish colonization of Palestinian land. Although deep mistrust exists on both sides of the conflict, growing numbers of Palestinians and Israelis, Jews and Arabs are working together to forge a different, unified future. Progressive and realist ideas are at last gaining a foothold in the discourse, while those influenced by the colonial era have been discredited or abandoned. Whatever the political solution may be, Palestinian and Israeli lives are intertwined, enmeshed, irrevocably. This daring and timely collection includes essays by Omar Barghouti, Jonathan Cook, Joseph Dana, Jeremiah Haber, Jeff Halper, Ghada Karmi, Antony Loewenstein, Saree Makdisi, John Mearsheimer, Ahmed Moor, Ilan Pappe, Sara Roy and Phil Weiss.
The 2008 financial crisis opened the door for a bold, progressive social movement. But despite widespread revulsion at economic inequity and political opportunism, after the crash very little has changed. Has the Left failed? What agenda should progressives pursue? And what alternatives do they dare to imagine? Left Turn, published by Melbourne University Press in 2012 and co-edited with Jeff Sparrow, is aimed at the many Australians disillusioned with the political process. It includes passionate and challenging contributions by a diverse range of writers, thinkers and politicians, from Larissa Berendht and Christos Tsiolkas to Guy Rundle and Lee Rhiannon. These essays offer perspectives largely excluded from the mainstream. They offer possibilities for resistance and for a renewed struggle for change.
The Blogging Revolution, released by Melbourne University Press in 2008, is a colourful and revelatory account of bloggers around the globe why live and write under repressive regimes - many of them risking their lives in doing so. Antony Loewenstein's travels take him to private parties in Iran and Egypt, internet cafes in Saudi Arabia and Damascus, to the homes of Cuban dissidents and into newspaper offices in Beijing, where he discovers the ways in which the internet is threatening the ruld of governments. Through first-hand investigations, he reveals the complicity of Western multinationals in assisting the restriction of information in these countries and how bloggers are leading the charge for change. The blogging revolution is a superb examination about the nature of repression in the twenty-first century and the power of brave individuals to overcome it. It was released in an updated edition in 2011, post the Arab revolutions, and an updated Indian print version in 2011.
The best-selling book on the Israel/Palestine conflict, My Israel Question - on Jewish identity, the Zionist lobby, reporting from Palestine and future Middle East directions - was released by Melbourne University Press in 2006. A new, updated edition was released in 2007 (and reprinted again in 2008). The book was short-listed for the 2007 NSW Premier's Literary Award. Another fully updated, third edition was published in 2009. It was released in all e-book formats in 2011. An updated and translated edition was published in Arabic in 2012.

Murdoch’s love of illegality in the pursuit of hacked calls

A stunning piece of investigative journalism by the New York Times on the News of the World in the UK and its sordid relationship with Scotland Yard:

In November 2005, three senior aides to Britain’s royal family noticed odd things happening on their mobile phones. Messages they had never listened to were somehow appearing in their mailboxes as if heard and saved. Equally peculiar were stories that began appearing about Prince William in one of the country’s biggest tabloids, News of the World.

The stories were banal enough (Prince William pulled a tendon in his knee, one revealed). But the royal aides were puzzled as to how News of the World had gotten the information, which was known among only a small, discreet circle. They began to suspect that someone was eavesdropping on their private conversations.

By early January 2006, Scotland Yard had confirmed their suspicions. An unambiguous trail led to Clive Goodman, the News of the World reporter who covered the royal family, and to a private investigator, Glenn Mulcaire, who also worked for the paper. The two men had somehow obtained the PIN codes needed to access the voice mail of the royal aides.

Scotland Yard told the aides to continue operating as usual while it pursued the investigation, which included surveillance of the suspects’ phones. A few months later, the inquiry took a remarkable turn as the reporter and the private investigator chased a story about Prince William’s younger brother, Harry, visiting a strip club. Another tabloid, The Sun, had trumpeted its scoop on the episode with the immortal: “Harry Buried Face in Margo’s Mega-Boobs. Stripper Jiggled . . . Prince Giggled.”

As Scotland Yard tracked Goodman and Mulcaire, the two men hacked into Prince Harry’s mobile-phone messages. On April 9, 2006, Goodman produced a follow-up article in News of the World about the apparent distress of Prince Harry’s girlfriend over the matter. Headlined “Chelsy Tears Strip Off Harry!” the piece quoted, verbatim, a voice mail Prince Harry had received from his brother teasing him about his predicament.

The palace was in an uproar, especially when it suspected that the two men were also listening to the voice mail of Prince William, the second in line to the throne. The eavesdropping could not have gone higher inside the royal family, since Prince Charles and the queen were hardly regular mobile-phone users. But it seemingly went everywhere else in British society. Scotland Yard collected evidence indicating that reporters at News of the World might have hacked the phone messages of hundreds of celebrities, government officials, soccer stars — anyone whose personal secrets could be tabloid fodder. Only now, more than four years later, are most of them beginning to find out.

AS OF THIS SUMMER, five people have filed lawsuits accusing News Group Newspapers, a division of Rupert Murdoch’s publishing empire that includes News of the World, of breaking into their voice mail. Additional cases are being prepared, including one seeking a judicial review of Scotland Yard’s handling of the investigation. The litigation is beginning to expose just how far the hacking went, something that Scotland Yard did not do. In fact, an examination based on police records, court documents and interviews with investigators and reporters shows that Britain’s revered police agency failed to pursue leads suggesting that one of the country’s most powerful newspapers was routinely listening in on its citizens.

The police had seized files from Mulcaire’s home in 2006 that contained several thousand mobile phone numbers of potential hacking victims and 91 mobile phone PIN codes. Scotland Yard even had a recording of Mulcaire walking one journalist — who may have worked at yet another tabloid — step by step through the hacking of a soccer official’s voice mail, according to a copy of the tape. But Scotland Yard focused almost exclusively on the royals case, which culminated with the imprisonment of Mulcaire and Goodman. When police officials presented evidence to prosecutors, they didn’t discuss crucial clues that the two men may not have been alone in hacking the voice mail messages of story targets.

“There was simply no enthusiasm among Scotland Yard to go beyond the cases involving Mulcaire and Goodman,” said John Whittingdale, the chairman of a parliamentary committee that has twice investigated the phone hacking. “To start exposing widespread tawdry practices in that newsroom was a heavy stone that they didn’t want to try to lift.” Several investigators said in interviews that Scotland Yard was reluctant to conduct a wider inquiry in part because of its close relationship with News of the World. Police officials have defended their investigation, noting that their duties did not extend to monitoring the media. In a statement, the police said they followed the lines of inquiry “likely to produce the best evidence” and that the charges that were brought “appropriately represented the criminality uncovered.” The statement added, “This was a complex inquiry and led to one of the first prosecutions of its kind.” Officials also have noted that the department had more pressing priorities at the time, including several terrorism cases.

Scotland Yard’s narrow focus has allowed News of the World and its parent company, News International, to continue to assert that the hacking was limited to one reporter.

one comment ↪