Best-selling journalist Antony Loewenstein trav­els across Afghanistan, Pakistan, Haiti, Papua New Guinea, the United States, Britain, Greece, and Australia to witness the reality of disaster capitalism. He discovers how companies such as G4S, Serco, and Halliburton cash in on or­ganized misery in a hidden world of privatized detention centers, militarized private security, aid profiteering, and destructive mining.

Disaster has become big business. Talking to immigrants stuck in limbo in Britain or visiting immigration centers in America, Loewenstein maps the secret networks formed to help cor­porations bleed what profits they can from economic crisis. He debates with Western contractors in Afghanistan, meets the locals in post-earthquake Haiti, and in Greece finds a country at the mercy of vulture profiteers. In Papua New Guinea, he sees a local commu­nity forced to rebel against predatory resource companies and NGOs.

What emerges through Loewenstein’s re­porting is a dark history of multinational corpo­rations that, with the aid of media and political elites, have grown more powerful than national governments. In the twenty-first century, the vulnerable have become the world’s most valu­able commodity. Disaster Capitalism is published by Verso in 2015 and in paperback in January 2017.

Profits_of_doom_cover_350Vulture capitalism has seen the corporation become more powerful than the state, and yet its work is often done by stealth, supported by political and media elites. The result is privatised wars and outsourced detention centres, mining companies pillaging precious land in developing countries and struggling nations invaded by NGOs and the corporate dollar. Best-selling journalist Antony Loewenstein travels to Afghanistan, Pakistan, Haiti, Papua New Guinea and across Australia to witness the reality of this largely hidden world of privatised detention centres, outsourced aid, destructive resource wars and militarized private security. Who is involved and why? Can it be stopped? What are the alternatives in a globalised world? Profits of Doom, published in 2013 and released in an updated edition in 2014, challenges the fundamentals of our unsustainable way of life and the money-making imperatives driving it. It is released in an updated edition in 2014.
forgodssakecover Four Australian thinkers come together to ask and answer the big questions, such as: What is the nature of the universe? Doesn't religion cause most of the conflict in the world? And Where do we find hope?   We are introduced to different belief systems – Judaism, Christianity, Islam – and to the argument that atheism, like organised religion, has its own compelling logic. And we gain insight into the life events that led each author to their current position.   Jane Caro flirted briefly with spiritual belief, inspired by 19th century literary heroines such as Elizabeth Gaskell and the Bronte sisters. Antony Loewenstein is proudly culturally, yet unconventionally, Jewish. Simon Smart is firmly and resolutely a Christian, but one who has had some of his most profound spiritual moments while surfing. Rachel Woodlock grew up in the alternative embrace of Baha'i belief but became entranced by its older parent religion, Islam.   Provocative, informative and passionately argued, For God's Sakepublished in 2013, encourages us to accept religious differences, but to also challenge more vigorously the beliefs that create discord.  
After Zionism, published in 2012 and 2013 with co-editor Ahmed Moor, brings together some of the world s leading thinkers on the Middle East question to dissect the century-long conflict between Zionism and the Palestinians, and to explore possible forms of a one-state solution. Time has run out for the two-state solution because of the unending and permanent Jewish colonization of Palestinian land. Although deep mistrust exists on both sides of the conflict, growing numbers of Palestinians and Israelis, Jews and Arabs are working together to forge a different, unified future. Progressive and realist ideas are at last gaining a foothold in the discourse, while those influenced by the colonial era have been discredited or abandoned. Whatever the political solution may be, Palestinian and Israeli lives are intertwined, enmeshed, irrevocably. This daring and timely collection includes essays by Omar Barghouti, Jonathan Cook, Joseph Dana, Jeremiah Haber, Jeff Halper, Ghada Karmi, Antony Loewenstein, Saree Makdisi, John Mearsheimer, Ahmed Moor, Ilan Pappe, Sara Roy and Phil Weiss.
The 2008 financial crisis opened the door for a bold, progressive social movement. But despite widespread revulsion at economic inequity and political opportunism, after the crash very little has changed. Has the Left failed? What agenda should progressives pursue? And what alternatives do they dare to imagine? Left Turn, published by Melbourne University Press in 2012 and co-edited with Jeff Sparrow, is aimed at the many Australians disillusioned with the political process. It includes passionate and challenging contributions by a diverse range of writers, thinkers and politicians, from Larissa Berendht and Christos Tsiolkas to Guy Rundle and Lee Rhiannon. These essays offer perspectives largely excluded from the mainstream. They offer possibilities for resistance and for a renewed struggle for change.
The Blogging Revolution, released by Melbourne University Press in 2008, is a colourful and revelatory account of bloggers around the globe why live and write under repressive regimes - many of them risking their lives in doing so. Antony Loewenstein's travels take him to private parties in Iran and Egypt, internet cafes in Saudi Arabia and Damascus, to the homes of Cuban dissidents and into newspaper offices in Beijing, where he discovers the ways in which the internet is threatening the ruld of governments. Through first-hand investigations, he reveals the complicity of Western multinationals in assisting the restriction of information in these countries and how bloggers are leading the charge for change. The blogging revolution is a superb examination about the nature of repression in the twenty-first century and the power of brave individuals to overcome it. It was released in an updated edition in 2011, post the Arab revolutions, and an updated Indian print version in 2011.
The best-selling book on the Israel/Palestine conflict, My Israel Question - on Jewish identity, the Zionist lobby, reporting from Palestine and future Middle East directions - was released by Melbourne University Press in 2006. A new, updated edition was released in 2007 (and reprinted again in 2008). The book was short-listed for the 2007 NSW Premier's Literary Award. Another fully updated, third edition was published in 2009. It was released in all e-book formats in 2011. An updated and translated edition was published in Arabic in 2012.

Israel press take marching orders from Bibi’s office

A very interesting report in Israeli online magazine +972 on the terrible state of the Israeli media and its slavish following of the government line. Remind you of anywhere else? (here’s a clue; most Western countries):

“Netanyahu’s office has an original technique for marketing its messages,” senior Yedioth Ahronoth columnist Nahum Barnea wrote in his Friday column. “Briefings are emailed every few hours to reporters and commentators.  The condition is that the information not be attributed to Netanyahu, his advisers, his “circles” or his “associates.”  This way, the Prime Minister’s Office achieves broad circulation for its messages without having to answer questions and without taking responsibility for the facts.  It is a wonderfully convenient technique.”

One of these email messages, a perfectly standard one sent to reporters last week, has reached The 7th Eye. It’s an example of the said technique in action; and a review of reporting related to the email message also demonstrates just how convenient the technique is.

The message, sent from the Prime Minister’s Office, describes itself as an “off-record factual background briefing,” and includes detailed instructions, a “user’s manual”: The content of the briefing “must be published as information by the reporter, without naming the source under any circumstances. A reference may be made to a diplomatic source in Jerusalem, where the briefing says as much.”

The actual content of the briefing concerns the delays in the formulation of the agreement (“the American letter”) between the Israeli prime minister and the American Administration concerning the renewal of the moratorium of construction in the Territories (“the freeze.”) According to the Prime Minister’s Office, which is to say, according to that off-the-record statement issued by the PMO in the middle of last week, the letter is being delayed “because of the Palestinians,” who are arguing to the Americans that the agreements between the State Department and Netanyahu makes them look bad. In other words: The agreement is delayed not because Netanyahu spilled the beans on it too early (as it would transpire later in the week), but because Netanyahu got such a fantastic deal, and the Palestinians are now trying to undermine it.

The email was sent in the middle of the day and its content spread quickly across the media: First on the internet, then on broadcast media, and finally, the next morning, in print.

Within half an hour of the email, Atilla Somfalvi reported information relayed by a “diplomatic source,” on YNET; after another half hour, the content of the briefing appeared on NRG (Ma’ariv), Walla! and Haaretz, and then on Nana10 and on other websites. The web edition reporters (on Haaretz and on NRG they were print-edition reporters Barak Ravid and Eli Berdenstein, respectively) follow the instructions of Nir Heffetz, head of the Prime Minister’s spokesman’s office, to the letter. The information is sourced to the reporter himself, to a “diplomatic source” and to a “diplomatic source in Jerusalem.” The message is quickly absorbed, and the headlines on the websites are all variations on the claim that “the Palestinians are delaying the freeze.”

In the evening, on the Channel 2 main news program, Udi Segal implied the same claim in his report, while on the main news program on Channel 10 Chico Menashe reported on the talks without mentioning the PMO’s anonymous spin.

The next morning, Guy Varon reports the content of the briefing on Army Radio, and like the web reporters, quotes parts of it and sources them to a diplomatic source in Jerusalem. Israel Radio’s Ran Binyamini does the same. Later that day, it appears the political reporters in Ma’ariv and Yediot ignored the information disseminated by PMO and obtain clearer and different information. In Haaretz and Yisrael Hayom, Barak Ravid and Shlom Tzezana quote most of the statement verbatim, sourcing it to a “senior Israeli official with knowledge of the talks (Haaretz) and a “senior diplomatic source in Jerusalem (Yisrael Hayom).

The political correspondent of Yisrael Hayom not only stayed true to the exact phrasing by his “source,” but much of the report under his byline consisted of phrases written in the prime minister’s office, with suitable headlines: (“The Palestinians are stirring the pot?”, one subhead asked.”)

no comments – be the first ↪