Best-selling journalist Antony Loewenstein trav­els across Afghanistan, Pakistan, Haiti, Papua New Guinea, the United States, Britain, Greece, and Australia to witness the reality of disaster capitalism. He discovers how companies such as G4S, Serco, and Halliburton cash in on or­ganized misery in a hidden world of privatized detention centers, militarized private security, aid profiteering, and destructive mining.

Disaster has become big business. Talking to immigrants stuck in limbo in Britain or visiting immigration centers in America, Loewenstein maps the secret networks formed to help cor­porations bleed what profits they can from economic crisis. He debates with Western contractors in Afghanistan, meets the locals in post-earthquake Haiti, and in Greece finds a country at the mercy of vulture profiteers. In Papua New Guinea, he sees a local commu­nity forced to rebel against predatory resource companies and NGOs.

What emerges through Loewenstein’s re­porting is a dark history of multinational corpo­rations that, with the aid of media and political elites, have grown more powerful than national governments. In the twenty-first century, the vulnerable have become the world’s most valu­able commodity. Disaster Capitalism is published by Verso in 2015 and in paperback in January 2017.

Profits_of_doom_cover_350Vulture capitalism has seen the corporation become more powerful than the state, and yet its work is often done by stealth, supported by political and media elites. The result is privatised wars and outsourced detention centres, mining companies pillaging precious land in developing countries and struggling nations invaded by NGOs and the corporate dollar. Best-selling journalist Antony Loewenstein travels to Afghanistan, Pakistan, Haiti, Papua New Guinea and across Australia to witness the reality of this largely hidden world of privatised detention centres, outsourced aid, destructive resource wars and militarized private security. Who is involved and why? Can it be stopped? What are the alternatives in a globalised world? Profits of Doom, published in 2013 and released in an updated edition in 2014, challenges the fundamentals of our unsustainable way of life and the money-making imperatives driving it. It is released in an updated edition in 2014.
forgodssakecover Four Australian thinkers come together to ask and answer the big questions, such as: What is the nature of the universe? Doesn't religion cause most of the conflict in the world? And Where do we find hope?   We are introduced to different belief systems – Judaism, Christianity, Islam – and to the argument that atheism, like organised religion, has its own compelling logic. And we gain insight into the life events that led each author to their current position.   Jane Caro flirted briefly with spiritual belief, inspired by 19th century literary heroines such as Elizabeth Gaskell and the Bronte sisters. Antony Loewenstein is proudly culturally, yet unconventionally, Jewish. Simon Smart is firmly and resolutely a Christian, but one who has had some of his most profound spiritual moments while surfing. Rachel Woodlock grew up in the alternative embrace of Baha'i belief but became entranced by its older parent religion, Islam.   Provocative, informative and passionately argued, For God's Sakepublished in 2013, encourages us to accept religious differences, but to also challenge more vigorously the beliefs that create discord.  
After Zionism, published in 2012 and 2013 with co-editor Ahmed Moor, brings together some of the world s leading thinkers on the Middle East question to dissect the century-long conflict between Zionism and the Palestinians, and to explore possible forms of a one-state solution. Time has run out for the two-state solution because of the unending and permanent Jewish colonization of Palestinian land. Although deep mistrust exists on both sides of the conflict, growing numbers of Palestinians and Israelis, Jews and Arabs are working together to forge a different, unified future. Progressive and realist ideas are at last gaining a foothold in the discourse, while those influenced by the colonial era have been discredited or abandoned. Whatever the political solution may be, Palestinian and Israeli lives are intertwined, enmeshed, irrevocably. This daring and timely collection includes essays by Omar Barghouti, Jonathan Cook, Joseph Dana, Jeremiah Haber, Jeff Halper, Ghada Karmi, Antony Loewenstein, Saree Makdisi, John Mearsheimer, Ahmed Moor, Ilan Pappe, Sara Roy and Phil Weiss.
The 2008 financial crisis opened the door for a bold, progressive social movement. But despite widespread revulsion at economic inequity and political opportunism, after the crash very little has changed. Has the Left failed? What agenda should progressives pursue? And what alternatives do they dare to imagine? Left Turn, published by Melbourne University Press in 2012 and co-edited with Jeff Sparrow, is aimed at the many Australians disillusioned with the political process. It includes passionate and challenging contributions by a diverse range of writers, thinkers and politicians, from Larissa Berendht and Christos Tsiolkas to Guy Rundle and Lee Rhiannon. These essays offer perspectives largely excluded from the mainstream. They offer possibilities for resistance and for a renewed struggle for change.
The Blogging Revolution, released by Melbourne University Press in 2008, is a colourful and revelatory account of bloggers around the globe why live and write under repressive regimes - many of them risking their lives in doing so. Antony Loewenstein's travels take him to private parties in Iran and Egypt, internet cafes in Saudi Arabia and Damascus, to the homes of Cuban dissidents and into newspaper offices in Beijing, where he discovers the ways in which the internet is threatening the ruld of governments. Through first-hand investigations, he reveals the complicity of Western multinationals in assisting the restriction of information in these countries and how bloggers are leading the charge for change. The blogging revolution is a superb examination about the nature of repression in the twenty-first century and the power of brave individuals to overcome it. It was released in an updated edition in 2011, post the Arab revolutions, and an updated Indian print version in 2011.
The best-selling book on the Israel/Palestine conflict, My Israel Question - on Jewish identity, the Zionist lobby, reporting from Palestine and future Middle East directions - was released by Melbourne University Press in 2006. A new, updated edition was released in 2007 (and reprinted again in 2008). The book was short-listed for the 2007 NSW Premier's Literary Award. Another fully updated, third edition was published in 2009. It was released in all e-book formats in 2011. An updated and translated edition was published in Arabic in 2012.

Al-Jazeera compromising its vision to blindly back Syrian rebels?

Sultan Al Qassemi writes in Foreign Policy:

Al Jazeera and Al Arabiya were founded by members of the Qatari and Saudi royal families, respectively, and their coverage of Syria faithfully reflects the political positions of their backers. There’s big money behind both stations: Al Jazeera was created with a $150 million grant from the emir of Qatar in 1996, and annual expenditure on the network’s multiple channels reached nearly $650 million by 2010, according to market research firm Ipsos. The story is similar with Al Arabiya, which was launched in 2003 with an initial investment of $300 million by a group of Lebanese and Gulf investors led by Saudi businessman Waleed al-Ibrahim, the brother-in-law of the late Saudi King Fahd. Hard numbers on the annual operating budgets of these channels aren’t known, but they’re likely to run into the hundreds of millions of dollars. The much smaller, U.S.-government financed Alhurra, by way of comparison, costs around $90 million annually to run.

Coverage of the Syrian uprising has drained these channels’ resources. Prime-time advertisements have been reduced or canceled altogether, thereby decreasing revenues. In place of carefully reported segments, some newscasts rely almost exclusively on citizen journalist “eyewitness” accounts and uploaded media footage readily found on YouTube. For the non-Arabic-speaking viewer, news coverage of Syria on these channels is akin to CNN’s iReport — the monthly interactive half-hour citizen journalism show — but for several hours a day. It is not uncommon to tune in to either channel and find that the first 20 minutes of a newscast consists of Syrian activists — some with shady backgrounds — based either outside or inside Syria reporting via Skype on events that took place hundreds or thousands of miles away.

When Al Arabiya and Al Jazeera do comment directly on Syrian affairs, they tend to paper over the rebels’ flaws and emphasize the conflict’s religious fault lines. Perhaps the low point of both channels’ Syrian uprising coverage was when they gave a platform to extremist Sunni cleric Adnan al-Arour, who once said of Syria’s Alawite minority that Sunnis “shall mince them in meat grinders and feed their flesh to the dogs” for their support of President Bashar al-Assad. While Al Arabiya referred to “the sheikh” as a “symbol of the revolution,” Al Jazeera introduced him as the “biggest nonviolent instigator against the Syrian regime.”

These Arabic-language stations have done their worst work when the political stakes of their coverage are the highest. In early July, Brig. Gen. Manaf Tlass, a close friend of the Assad family and son of a former Syrian defense minister, fled to France. Several weeks later, he broke his silence via Saudi media and embarked on a religious pilgrimage to the kingdom, offering himself as a unifying figure to lead Syria’s dysfunctional exile opposition. Only within the realm of fantasy would Syrians — who have paid with the blood of thousands to bring down the Baathist dictatorship — agree to allow a former regime insider to succeed Assad.

But that seems to be the scenario that Al Jazeera and Al Arabiya are not only taking seriously, but perhaps supporting. Both channels initially covered Tlass’s defection extensively, but after Tlass chose to make his statements exclusively to Saudi media — including Al Arabiya and the newspaperAsharq al-Awsat — Al Jazeera shunned him. Al Arabiya described the defection of Tlass — who held no power whatsoever at the time of his departure — as a “severe blow” to Syrian military power. It also recounted how several of his family members oppose the regime, but failed to mention his uncle Talal, who currently serves as deputy defense minister.

To be sure, reporting from inside Syria is perilous. The country is, in fact, the most dangerous place in the world for reporters, according to the Committee to Protect Journalists. Bloggers and journalists have been repeatedly detained by the regime since the conflict began, and at least 18 journalists have lost their lives in the country since November. Furthermore, government minderscontinuously accompany reporters who are allowed into the country.

But the networks use the very real challenges of reporting from inside Syria as an excuse to avoid stories that challenge their preferred narrative. Elsewhere, for instance, articles have raised questions about the credibility of the widely quoted Syrian Observatory for Human Rights, a London-based Syrian opposition outlet — but Al Jazeera and Al Arabiya haven’t touched the story. Newspapers around the world have also focused on the presence of terrorist groups, including al Qaeda, among the anti-regime fighters — but such a possibility is rarely, if ever, entertained on the main Arabic stations.

3 comments ↪
  • M Howell
  • There have been many interesting assertions made in this piece but typically the author provides no checkable sources. It's all the more a pity because the article had such great potential. It's easy to quote sources. Let's have them. Who precisely are these shady characters,for exampler?

  • Ned

    What? Our Rupert is not running the show? If I had Fox, I would cancel it.